Zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego UE

Wybierz interesujące cię zagadnienie lub poznaj pełną informację o zezwoleniu.

Postępowanie w sprawie

W postępowaniu w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stroną jest wyłącznie cudzoziemiec. To on (lub w przypadku małoletniego – jego uprawniony przedstawiciel) wypełnia wniosek, następnie go drukuje, podpisuje i składa osobiście wraz z niezbędnymi dokumentami. W tych czynnościach cudzoziemiec nie może zostać zastąpiony przez pełnomocnika.

Organem właściwym do rozpatrzenia wniosku jest wojewoda właściwy ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca – wojewoda ten przyjmuje wniosek od cudzoziemca, wszczyna (lub odmawia wszczęcia) i prowadzi postępowanie w sprawie udzielenia mu zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE. Organem wyższego stopnia w stosunku do wojewody jest Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców.

Postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia zezwolenia wszczyna się na żądanie wyrażone we wniosku.

===============================================================================================

Odmowa wszczęcia postępowania

Poza przypadkiem niezłożenia odcisków linii papilarnych, wojewoda odmawia wszczęcia postępowania, gdy w dniu złożenia wniosku o udzielenie tego zezwolenia wystąpiła co najmniej jedna z poniższych okoliczności wymienionych w art. 213 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach, tj. jeśli cudzoziemiec:

  • przebywał poza Polską lub przebywał w Polsce nielegalnie;

  • przebywał w Polsce na podstawie wizy Schengen upoważniającej tylko do wjazdu i pobytu w Polsce wydanej w celu, o którym mowa w art. 60 ust. 1 pkt 23 ustawy o cudzoziemcach (tj. przyjazdu ze względów humanitarnych, z uwagi na interes państwa lub zobowiązania międzynarodowe);

  • przebywał w Polsce w celu odbycia studiów lub szkolenia zawodowego, lub w związku z zamiarem podjęcia lub kontynuowania nauki (tj. zezwolenia na pobyt czasowy, o których mowa w art. 144 ust.1, 187 pkt 1 lit. a i b lub wiz, o których mowa w art. 60 ust. 1 pkt 9-11);

  • przebywał w Polsce na podstawie zezwoleń na pobyt czasowy: w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa (art. 139a ust. 1), w celu mobilności długoterminowej pracownika kadry kierowniczej, specjalisty lub pracownika odbywającego staż, w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa (art. 139o ust. 1) lub ze względu na okoliczności wymagające krótkotrwałego pobytu cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 181 ust. 1);

  • przebywał w Polsce w związku z udzieleniem mu zgody na pobyt ze względów humanitarnych, zgody na pobyt tolerowany, azylu lub ochrony czasowej lub też ubieganiem się o udzielenie ochrony międzynarodowej (status uchodźcy, ochrona uzupełniająca) lub azylu;

  • jest pracownikiem delegowanym przez usługodawcę w celu transgranicznego świadczenia usług lub usługodawcą świadczącym usługi transgraniczne;

  • jest zatrzymany, umieszczony w strzeżonym ośrodku lub w areszcie dla cudzoziemców lub stosuje się wobec niego środek zapobiegawczy w postaci zakazu opuszczania kraju;

  • odbywa karę pozbawienia wolności lub jest tymczasowo aresztowany;

  • przebywa na terytorium RP po tym, jak został zobowiązany do powrotu, i nie upłynął jeszcze termin dobrowolnego powrotu określony w decyzji o zobowiązaniu, także w przypadku przedłużenia tego terminu;

  • jest obowiązany opuścić terytorium RP w przypadkach, o których mowa w art. 299 ust. 6 ustawy o cudzoziemcach.

Odmowa wszczęcia postępowania następuje w formie postanowienia, na które służy zażalenie.

===============================================================================================

Całość postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE została przez ustawodawcę skonstruowana z założeniem, że cudzoziemiec będzie musiał stawić się w urzędzie wojewódzkim jedynie dwukrotnie – po raz pierwszy przy złożeniu wniosku, a następnie w celu odbioru spersonalizowanej karty pobytu już po udzieleniu zezwolenia. Ewentualne dodatkowe wizyty mogą wynikać wyłącznie z przebiegu konkretnego postępowania, w szczególności w celu złożenia wyjaśnień (zeznań) odnośnie istotnych okoliczności danej sprawy.

Pismo zawierające informację o prowadzonym postępowaniu, w tym jego sygnaturze, planowanym terminie zakończenia oraz prawie do zapoznania się z aktami sprawy i ich uzupełnienia, zostanie doręczone cudzoziemcowi jeszcze w trakcie jego wizyty w urzędzie służącej złożeniu wniosku lub skierowane w następstwie tej wizyty drogą elektroniczną poprzez ePUAP (jeśli cudzoziemiec wystąpi o taki sposób doręczania korespondencji) lub pocztą na adres cudzoziemca wskazany we wniosku (ew. skierowane do pełnomocnika, jeśli taki został ustanowiony). Pismo to może zawierać wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku lub/ i wezwanie do uzupełnienia wniosku o dalsze, niezbędne dokumenty.

W toku postępowania organ administracyjny prowadzący sprawę udziela stronie niezbędnych instrukcji i wskazówek. O ile zatem cudzoziemiec nie przedstawi całości dowodów niezbędnych do udzielenia mu zezwolenia na etapie składania wniosku, zostanie wezwany przez organ pisemnie do ich dostarczenia w wyznaczonym terminie wynoszącym nie krócej niż 14 dni. W przypadku, jeśli po zapoznaniu okaże się, że wezwanie nie jest zrozumiałe, cudzoziemiec powinien zwrócić się do organu z prośbą o jego wyjaśnienie. Wezwanie zostanie cudzoziemcowi doręczone za pokwitowaniem przez operatora pocztowego pod wskazanym przez niego adresem lub drogą elektroniczną poprzez ePUAP, jeśli wystąpi o taki sposób doręczania korespondencji (lub doręczone jego pełnomocnikowi, o ile został ustanowiony).

Szczegółowe zasady doręczeń reguluje rozdział 8 działu I. Kodeksu postępowania administracyjnego – Doręczenia. Więcej informacji o doręczeniach znajdziesz w sekcji: Procedury administracyjne.

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Voluptatum sed necessitatibus in voluptas, laboriosam adipisci aliquam earum libero sapiente