Wizy i procedury wizowe

Decyzja wizowa

Termin rozpatrzenia wniosku

Konsul ma obowiązek podjęcia decyzji wizowej w terminie 15 dni kalendarzowych od daty złożenia wniosku, przy czym ma możliwość przedłużenia ww. terminu do maksymalnie 45 dni.

W przypadku wiz krajowych maksymalny termin rozpatrywania wniosku wynosi 60 dni. Ww. terminy nie obowiązują w przypadku wiz krajowych wydawanych w celu repatriacji lub członkom rodziny repatrianta.

Rodzaje decyzji

Konsul może podjąć następujące decyzje:

  • o wydaniu wizy (Schengen, bądź krajowej),

  • o wydaniu wizy ograniczonej terytorialnie (w przypadku wiz Schengen),

  • o odmowie wydania wizy.

Wydanie wizy

  • Konsul może wydać wizy na jeden, dwa lub więcej wjazdów.

  • W przypadku wizy Schengen, gdy okres ważności wizy przekracza sześć miesięcy, wizę przyznaje się z okresem dozwolonego pobytu równym 90 dni oraz prawem do wielokrotnego wjazdu.

  • Konsul wydaje wizę poprzez wydruk naklejki wizowej i wklejenie naklejki do dokumentu podróży aplikującego. W szczególnych przypadkach, gdy dokument podróży cudzoziemca nie jest uznawany przez państwo rozpatrujące wniosek wizowy, konsul umieszcza wizę na osobnym blankiecie wizowym.

Wzór naklejki wizy Schengen:

Wzór naklejki wizy krajowej:

===============================================================================================

Ważne!

  • Posiadanie wizy Schengen lub wizy krajowej nie uprawnia do wjazdu na terytorium państw członkowskich - jest jedynie jednym z elementów wymaganym do przekraczania granicy.

===============================================================================================

Wiza o ograniczonej ważności terytorialnej (LTV)

Wizę o organicznej ważności terytorialnej (LTV) wydaje się cudzoziemcom z następujących powodów:

  • W przypadku, w którym dokument podróży cudzoziemca nie jest uznawany przez wszystkie państwa członkowskie wydaje się wizę ograniczoną do państw członkowskich uznających dokument podróży (jeżeli państwo rozpatrujące wniosek go uznaje) lub ograniczoną do terytorium państwa członkowskiego wydającego wniosek (jeśli państwo to nie uznaje przedstawionego dokumentu podróży), zgodnie z art. 25 ust. 3 kodeksu wizowego.

  • Wiza o ograniczonej ważności terytorialnej (LTV) może zostać także wydana, gdy jedno z państw członkowskich sprzeciwiło się wydaniu wizy w trakcie procedury zasięgania opinii, o której mowa z art. 22 kodeksu wizowego, nie można było przeprowadzić tychże konsultacji ze względu na pilność sytuacji lub cudzoziemiec nie spełnia jednego z pozostałych warunków wjazdu z art. 6 ust. 1 kodeksu granicznego Schengen, a jednocześnie organ wizowy uzna, iż z przyczyn humanitarnych (np. śmierć lub ciężka choroba członka rodziny), z uwagi na interes państwowy (np. wezwanie do sądu) lub zobowiązania międzynarodowe, cudzoziemiec powinien wjechać na terytorium państwa członkowskiego.

  • Dodatkowo w przypadku, gdy cudzoziemiec wykorzystał 90-dniowy okres pobytu w każdym 180-dniowym okresie, a organ wizowy uzna jego pobyt za zasadny, może on także wydać wizę LTV.

    Zgodnie z art. 25 ust. 2 kodeksu wizowego wiza LTV jest w tym wypadku ważna jedynie na terytorium państwa członkowskiego ją wydającego. Może ona wyjątkowo zostać na terytorium więcej niż jednego państwa rozszerzona pod warunkiem wyrażenia zgody przez każde z tych państw.

Odmowa wydania wizy

Organ rozpatrujący wniosek wizowy odmawia wydania wizy poprzez podjęcie decyzji i przekazanie jej aplikującego na odpowiednim formularzu wraz z przesłankami oraz odpowiednim faktycznym uzasadnieniem, a także ze wskazaniem procedury odwoławczej od ww. decyzji.

a. Odmowa wydania wizy Schengen

Przesłanki do odmowy wydania wizy Schengen są przedstawione w art. 32 rozporządzenia (WE) 810/2009 (kodeksu wizowego):

  • przedstawienie fałszywego, podrobionego lub przerobionego dokumentu podróży;

  • nieprzedstawienie potwierdzenia celów i warunków planowanego pobytu (lub w przypadku tranzytu lotniczego – tegoż tranzytu);

  • niedostarczenie dowodów na posiadanie wystarczających środków utrzymania odpowiednich do długości planowanego pobytu oraz środków pozwalających na powrót do państwa pochodzenia lub zamieszkania, ani na tranzyt do państwa trzeciego, co do którego istnieje pewność, iż udzieli osobie ubiegającej się o wizę pozwolenia na wjazdu, albo na uzyskanie zgodnie z prawem takich środków;

  • wykorzystanie w bieżącym 180-dniowym okresie dozwolonych 90 dni pobytu na terytorium państw członkowskich na podstawie wizy jednolitej lub wizy o ograniczonej ważności terytorialnej;

  • istnienie dotyczącego aplikującego wpisu w SIS do celów odmowy wjazdu i pobytu;

  • stanowienie przez aplikującego zagrożenia dla porządku publicznego, bezpieczeństwa wewnętrznego, zdrowia publicznego lub dla stosunków międzynarodowych, któregokolwiek z państwa członkowskich, zwłaszcza, gdy dane aplikującego figurują w krajowych bazach danych do celów odmowy wjazdu;

  • niedostarczenie, gdy ma to zastosowanie, dowodu na posiadanie odpowiedniego, ważnego podróżnego ubezpieczenia medycznego;

  • istnienie poważnych wątpliwości, co do autentyczności przedstawionych przez aplikującego dokumentów lub prawdziwości ich treści, wiarygodności oświadczeń przez niego złożonych lub zamiaru opuszczenia terytorium państw członkowskich przed wygaśnięciem terminu ważności wizy.

===============================================================================================

Zwróć uwagę!

  • Informacje dotyczące przesłanek formalnych (w formie checkboxów) oraz faktycznych (w formie krótkiego uzasadnienia) odmowy wydania wizy Schengen przekazuje się aplikującemu na standardowym formularzu określonym w załączniku VI w raz z informacjami o trybie postępowania odwoławczego.

===============================================================================================

b. Odmowa wydania wizy krajowej

W przypadku wizy krajowej, podstawowe przesłanki odmowy wydania wizy krajowej określa art. 65 ust. 1 ustawy o cudzoziemcach:

  • obowiązywanie wpisu danych cudzoziemca do wykazu cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany;

  • istnienie dotyczącego aplikującego wpisu w SIS do celów odmowy wjazdu i pobytu;

  • brak środków finansowych na czas trwania planowanego pobytu aplikującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz na podróż powrotną do państwa pochodzenia lub zamieszkania albo na tranzyt do państwa trzeciego, które udzieli pozwolenia na wjazdu; lub też możliwości legalnego uzyskania takich środków;

  • brak wymaganego prawem ubezpieczenia zdrowotnego lub medycznego;

  • względy obronności lub bezpieczeństwa państwa lub ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego lub interesu Rzeczypospolitej Polskiej;

  • złożenie w toku postępowania wniosku zawierającego nieprawdziwe dane osobowe lub fałszywe informacje lub dołączenie do wniosku takowych dokumentów;

  • zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy albo przerobienie dokumentu w celu użycia go jako autentycznego lub użycie takiego dokumentu;

  • nieuzasadnienie celów lub warunków planowanego pobytu;

  • zachodzenie uzasadnionych wątpliwości co do zamiaru opuszczenia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed upływem terminu ważności wizy;

  • zachodzenie poważnych wątpliwości co do wiarygodności złożonych przez cudzoziemca odnośnie do celu jego pobytu albo obiektywne okoliczności wskazujące na to, że cel pobytu cudzoziemca mógłby być inny niż deklarowany.

Dodatkowo art. 65 w ust. 1a-1e ustawy o cudzoziemcach określają szczególne przesłanki odmowy wizy krajowej w stosunku do osób ubiegających się o wizę w celu odbycia studiów, prowadzenia badań naukowych, odbycia stażu lub wolontariatu europejskiego.

W przypadku, gdy celem wydania wizy krajowej miałyby być studia, wizy odmawia się dodatkowo w przypadku, gdy:

  • jednostka prowadząca studia działa głównie w celu ułatwienia studentom lub doktorantom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

  • cudzoziemiec ubiega się o kolejną wizę w tym celu, a okoliczności sprawy wskazują, iż poprzednia wiza była wydana w sposób niezgodny z celem jej wydania;

  • w przypadku, gdy cudzoziemiec został skreślony z listy studentów bądź doktorantów.

W przypadku, gdy celem wydania wizy krajowej miałoby być prowadzenie prac naukowych lub prac rozwojowych odmawia się dodatkowo w przypadku, gdy:

  • jednostka naukowa działa głównie w celu ułatwiania naukowcom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

  • cudzoziemiec ubiega się o kolejną wizę w tym celu, a okoliczności sprawy wskazują, iż poprzednia wiza była wydana w sposób niezgodny z celem jej wydania.

W przypadku stażów, wizy odmawia się dodatkowo w przypadku, gdy:

  • organizator stażu działa głównie w celu ułatwiania stażystą niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

  • organizator stażu jest zarządzany lub kontrolowany przez osobę fizyczną ukaraną za wykroczenie, o którym mowa w art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która w ciągu 2 lat od ukarania została ponownie ukarana za podobne wykroczenie;

  • organizator stażu jest zarządzany lub kontrolowany przez osobę fizyczną ukaraną za wykroczenia, o których mowa w art. 120 ust. 3-5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

  • organizator stażu jest osobą skazaną za przestępstwo, o którym mowa w art. 228-231 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks Karny (tj. Dz. U. z 2022 r. poza. 1138 z późn. zm.)

  • organizator stażu nie dopełnia obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne;

  • organizator stażu zalega z uiszczeniem podatków, z wyjątkiem przypadków, gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymania w całości wykonania decyzji właściwego organu;

  • organizator stażu nie prowadzi działalności gospodarczej, a staż pozostaje w bezpośrednim związku z taką działalnością;

  • została ogłoszona upadłość organizatora stażu lub jest likwidowany;

  • cudzoziemiec ubiega się o kolejną wizę w tym celu, a okoliczności sprawy wskazują, iż poprzednia wiza była wydana w sposób niezgodny z celem jej wydania.

W przypadku ubiegania się o wizę w celu uczestnictwa w wolontariacie europejskim, wizy odmawia się dodatkowo w przypadku, gdy:

  • jednostka organizacyjna, na rzecz której cudzoziemiec wykonuje lub zamierza wykonywać świadczenia jako wolontariusz działa głównie w celu ułatwiania wolontariuszom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

  • jednostka organizacyjna, na rzecz której cudzoziemiec wykonuje lub zamierza wykonywać świadczenia jako wolontariusz jest zarządzana lub kontrolowana przez osobę fizyczną ukaraną za wykroczenie, o którym mowa w art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która w ciągu 2 lat od ukarania została ponownie ukarana za podobne wykroczenie;

  • jednostka organizacyjna, na rzecz której cudzoziemiec wykonuje lub zamierza wykonywać świadczenia jako wolontariusz jest zarządzana lub kontrolowana przez osobę fizyczną za wykroczenia, o których mowa w art. 120 ust. 3-5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;

  • jednostka organizacyjna, na rzecz której cudzoziemiec wykonuje lub zamierza wykonywać świadczenia jako wolontariusz jest zarządzana lub kontrolowana przez osobę fizyczną jest osobą skazaną za przestępstwo, o którym mowa w art. 228-231 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks Karny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.)

  • jednostka organizacyjna, na rzecz której cudzoziemiec wykonuje lub zamierza wykonywać świadczenia jako wolontariusz nie dopełnia obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne;

  • jednostka organizacyjna, na rzecz której cudzoziemiec wykonuje lub zamierza wykonywać świadczenia jako wolontariusz zalega z uiszczeniem podatków, z wyjątkiem przypadków, gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymania w całości wykonania decyzji właściwego organu;

  • organizator stażu nie prowadzi działalności gospodarczej, a staż pozostaje w bezpośrednim związku z taką działalnością.

===============================================================================================

Zwróć uwagę!

  • Informacje dotyczące przesłanek formalnych (w formie checkboxów) oraz faktycznych (w formie krótkiego uzasadnienia) odmowy wydania wizy krajowej przekazuje się aplikującemu na standardowym formularzu określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 22 marca 2022 r. w sprawie wiz dla cudzoziemców (Dz. U. z 2022, poz. 827) wraz informacjami o trybie postępowania odwoławczego.

===============================================================================================

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Voluptatum sed necessitatibus in voluptas, laboriosam adipisci aliquam earum libero sapiente